zaterdag 10 februari 2018

Complimenten van de energieleverancier


Vorige week kreeg ik de eindafrekening van mijn gas- en elektriciteitsleverancier.
Ik kreeg zowaar complimenten in hun bijgaande brief. Ik had minder verbruikt als van te voren was ingeschat en krijg een flink bedrag terug. Kijk, daar hou ik van. Ik doe daar overigens ook hard mijn best voor.
Zoals ik met name in het begin op mijn blog beschreef, heb ik talloze manieren om energie te besparen. Dat dit nog steeds loont blijkt maar weer.

Ik ben een trouwe overstapper, mijn jaarcontract is inmiddels afgelopen maar ik zit eigenlijk nog te wachten op een scherpe aanbieding.
Eerst maar even de balans opmaken:

Mijn verbruik is alweer gedaald.
Gas:  562 m3                 (vorig jaar 701)
elektriciteit: 1340 kWh  (vorig jaar 1561)

Het verbruik, zowel gas als elektriciteit is dus flink gedaald.

Dan de kosten:
Vorig jaar betaalde ik totaal 546  euro. Zie ook energieafrekening 2016
Dit jaar is de rekening, geloof het of niet, exact hetzelfde bedrag!!

De kosten zijn dus gelijk gebleven terwijl het verbruik een stuk lager ligt. Hoe komt dit. Deels is dit te verklaren door het feit dat de welkomstbonus vorig jaar 75 euro hoger lag dan dit jaar. Ook lijkt het dat de energie belastingen omhoog zijn gegaan.

Betaalde ik maandelijks 72 euro afgelopen jaar, in werkelijkheid verbruikte ik 45,50 euro per maand.
Dit betekent dat ik een dezer dagen een flink bedrag terug krijg gestort.
Hoewel mijn contract is afgelopen betekent dat natuurlijk niet dat ik geen stroom heb, ik blijf bij mijn huidige leverancier totdat ik een goed aanbod voorbij zie komen. Tot die tijd heb ik in ieder geval groene stroom tegen een scherp tarief.

Ben jij pas een goede deal tegengekomen, laat het me maar weten. Alle ideeën zijn welkom.



5 opmerkingen:

  1. Altijd fijn als je geld terug krijgt. Wij hebben ons maandbedrag omhoog gedaan en hopen nu geld terug te krijgen volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja daarmee voorkom je in ieder geval dat je bij moet betalen. Wel loop je dan wat rente mis. Ik heb me ooit laten vertellen dat energieleveranciers hier goed aan verdienen. Ze vangen veel rente op teveel betaalde tegoeden. Alhoewel, de rente is momenteel natuurlijk bedroevend laag.
      Wel een manier voor consumenten om geld te besparen als de rente negatief wordt!!!!

      Verwijderen
  2. Petje af! Een baan, vijf kinderen consuminderen EN een blog. mooie teksten, ik ga volgen.

    BeantwoordenVerwijderen