dinsdag 11 april 2017

Minder werken

Niet omdat het kan, maar omdat het moet.
Ik heb besloten nu echt even pas op de plaats te maken en 1 dag in de week vrij te nemen. Ik werk 5 dagen en dat is naast fulltime moeder zijn van kleine kindjes best pittig. Per week hou ik geen tijd over om eens een uurtje te nixen. Daar wil ik graag al dan niet tijdelijk verandering in brengen.

Het is niet zo dat ik 1/5 de van mijn salaris kan missen.
Daarom ben ik eerst  in gesprek gegaan met mijn leidinggevende en hebben we samen de mogelijkheden bekeken. Omdat ik structureel extra uren werk buiten mijn gangbare werk, heb ik inmiddels nogal wat overuren opgebouwd. Deze uren ga ik nu wekelijks opnemen op de woensdag. De woensdag was al mijn kortste werkdag en deze constructie kost dus het minst aantal uren. Voorlopig ben ik dus alle woensdagen vrij.

De overuren worden min of meer automatisch aangevuld omdat ik regelmatig vergaderingen en cursussen heb buiten mijn gangbare diensten.
De uren die ik afgelopen maanden heb opgebouwd worden tot eind augustus ingezet. Daarna wordt er opnieuw overlegd om te kijken of ik misschien wat minder zal gaan werken dus een contractverlaging krijg.

Qua salaris verandert er voorlopig dus niets. Wel ga ik in de komende tijd nog eens kritisch naar mijn vaste lasten kijken. Misschien valt er aan de hypotheeklasten nog iets te sleutelen waardoor ik in augustus gemakkelijker de stap naar minder salaris kan gaan zetten.


9 opmerkingen:

  1. Aan jezelf denken is ook belangrijk. Mooi dat je elke woensdag vrij hebt. Soms zet ik vakantie uren in zodat ik niet zoveel dagen hoeft te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk al lang in de zorg, en ik ben gewoon moe. Ik wil heel graag naar 24 uur p week (4x6) ik heb nu vaak 5 of 6x6 en dan nog bijscholing, werkoverleg en ga zo maar door. Vandaar dat ik zsm mijn hypotheek aflos, nog 4 jaar en is afgelost.
    Maar volgend jaar zit ik rond de 180€ p week en dan ga ik proberen om 6 uur minder per maand te werken. Dus standaard alvast een dag minder. En als dat goed gaat dan 2 dagen per maand minder. Zoiets.
    Wat een goed idee dat je structureel je meer uren inzet. Wij zijn 'zelfsturend' en dat maakt het super moeilijk want er moet genoeg personeel zijn om je diensten op te vangen en dat is er nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spannend! Ik ben denk ik zo'n 3 jaar geleden volledig gestopt met werken. Alleen manlief werkt. Waar we eerst dachten net/net niet rond te komen, houden we nu geld over door een andere levensstijl en andere keuzes. Ik vind dat je al hele goede keuzes maakt; complimenten! Glazenwasser zag ik staan; dat heb ik zelf niet. Hier kost dat 10-15 euro, we doen het zelf. Kost even tijd, maar spaart weer ietsje uit, maargoed dat is maar een klein bedrag per zoveel weken. Succes met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goede, mooie, fijne stap! Aan jezelf denken is ook zo ontzettend belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed van je dat je op deze manier minder kunt werken en straks een definitieve keuze kunt maken. Ook ik heb altijd 5 dagen gewerkt en werk nu sinds 2 jaar 3 dagen. Ik merk ook dat je door een andere levensstijl goedkoper, bewuster en op deze manier gelukkiger kunt leven. Meer met minder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je voortaan midden in de week een soort adempauze krijgt!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat het nu kan zonder inkomen in te leveren! Hopelijk vind je een manier om het na die tijd zo te kunnen houden. 5 dagen werken als alleenstaande moeder lijkt me heel pittig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goed dat je goed voor jezelf zorgt! fijn dat het op deze manier kan

    BeantwoordenVerwijderen