dinsdag 19 september 2017

Prinsjesdag, 0,8 % er bij voor de werkenden

In ieder geval ga ik er op voorruit. Dat is fijn. Hoe fijn dat is moet nog blijken.
0,8 % gaan de werkenden er op voorruit in koopkracht. Hoe ik dat moet zien is mij niet helemaal duidelijk. Het zal wel een gemiddelde zijn,  want zoveel mensen, zoveel inkomens.

Mijn inkomen zelf, stijgt alleen overeenkomstig de gemaakte afspraken zoals die staan in de nieuwe CAO. Dit staat los van die 0,8 % neem ik aan.

Als het gaat om toeslagen etc. dan zou het mij op jaarbasis ongeveer 40 euro opleveren. Een verhoging van mijn koopkracht met 40 euro. Ach, alle beetjes helpen. Het was zuurder geweest als we dit bedrag moesten inleveren. Goed bezien is het leuk, maar of mijn koopkracht er daadwerkelijk merkbaar op voorruit gaat? Ik zal er in ieder geval niets van merken.

Als ik via het Nibud een berekening maak kom ik op 72 euro koopkracht verhoging.
van 72 euro kan ik best veel leuke dingen doen.

Toch moeten we ons niet rijk rekenen. De toename van koopkracht is eigenlijk verwaarloosbaar. 6 euro per maand zal ik niet merken in mijn maandoverzicht. Het kan zelfs gebeuren dat mensen zich rijk gaan rekenen. We gaan er massaal op voorruit.  Geld uitgeven schijnt goed te zijn voor de economie. Hoe meer we uitgeven hoe beter het is voor de economie, maar meer geld uitgeven dan je hebt daar schiet niemand iets mee op. Dat is dan weer slechter voor de economie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten