zondag 24 september 2017

Spullen

Ik kom er in om. Alle kasten zitten bomvol. Op zolder staan dozen en koffers vol spullen. Spullen spullen en nog eens spullen. Ik geef toe. Ik ben slecht in weggooien. Als iets kapot is dan lukt het nog wel om het weg te gooien. Als iets nog bruikbaar is dan heb ik de neiging om het te bewaren voor het geval dat.

Zo bewaar ik alle kleding van de kinderen. Kleding die te klein is voor de kleinste en er nog goed uit ziet bewaar ik om te kunnen weggeven aan iemand die het nodig heeft of om te verkopen. Ooit.
Hetzelfde geldt voor al het speelgoed waar niet meer mee wordt gespeelt, bewaar ik voor het geval dat. Misschien komen hier een keer kinderen over de vloer die wel zin hebben in een puzzel van 9, 12 of 16 stukjes. Die mini loco wel leuk vinden om te spelen. Maar inmiddels heb ik wel 2 kasten vol met speelgoed voor het geval dat....

Het schijnt iets met loslaten te hebben. Maar hoe het ook zit, wat de oorzaak ook is. Sinds kort ben ik het helemaal zat. Ik begin me er steeds meer aan te ergeren. Zooi die ik steeds weer tegen kom en waar niemand ooit iets mee doet. De ergernis begint het te winnen van mijn bewaardrift. Waarschijnlijk ben ik niet helemaal mee geëvolueerd en ben ik blijven hangen in het tijdperk van de verzamelaars.

Zag ik voorheen heel veel voordelen in het bewaren van kleding, speelgoed, gereedschap (misschien komen 4 dezelfde schroevendraaiers ooit van pas)? Maar ook de 35 bekers die eigenlijk niet in het keukenkastje passen, die me irritatie opleveren omdat ze altijd schots en scheef staan. Ik heb ook nog nooit 35 personen tegelijk in huis gehad die ik een beker koffie moest aanbieden. Op een of andere manier staat dan mijn favoriete beker altijd achteraan. 5 tafelkleden voor die ene tafel, waarom? Cd's en boeken waar ik de afgelopen 10 jaar niet naar heb omgekeken zal ik echt niet de komende 10 jaar gaan missen.

Ik ben helemaal om, ik zie geen waarde meer in spullen. Ik ben het zat om nog langer energie te moeten steken in spullen die ik toch niet meer gebruik. Ik wil alleen nog maar spullen in huis die ik regelmatig gebruik. Items die ik het afgelopen jaar heb gebruikt/gedragen of waarvan ik verwacht dat ik die de komende maanden ga gebruiken.

Veel zaken die wel wat waarde hebben maar al wel eens op marktplaats hebben gestaan gaan onherroepelijk nu de deur uit. Het grof vuil heb ik inmiddels aangevraagd voor komende vrijdag. Dit dwingt me om snel de grote ergernissen weg te kunnen doen. Hoe lang ga ik nog een stapelbed bewaren wat kapot is en al 3 jaar staat stof te vangen.

De buren van 3 deuren verderop hebben kleinere kinderen dan de mijne. Ik heb ze uitgenodigd voor een middagje kleding shoppen bij mij op zolder.
In de gang heb ik nu 3 kisten staan en een zak. Een zak voor afgedankte kleding voor in de kledingcontainer. Een doos voor elektrisch afval, een andere doos met zooi voor de kringloop en een doos met ijzerwaren voor de ijzerboer. Opgeruimd staat netjes.

8 opmerkingen:

  1. Haha, klinkt herkenbaar! Bij mij komt het virus in vlagen, maar heerlijk dan hoor. Ik ben er achteraf altijd weer zo blij mee. Deel je je opruimavonturen, dat motiveert mij ook altijd weer. Hier is nl de laatste tijd door mijn vlam weer het nodige binnengesleept, dus kan wel weer een virusje gebruiken.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Virus kwam snel op en is alweer vertrokken. Komt ook door een gebrek aan tijd momenteel. Ik zal je waarschuwen als ik weer ga opruimen ;)

      Verwijderen
  2. Het voordeel van opruimen heeft twee kanten, jij een lekker opgeruimd huis (en eventueel een beetje extra geld als je wat zou verkopen) en de goede spullen worden weer door een ander benut. Dit scheelt weer voor de nieuwe aankopen die een ander dan gedaan zou hebben, dus ook goed voor het milieu. Win, win. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet dit noodgedwongen regelmatig doen, wegens weinig opslagruimte, maar ik bewaar ook veel.
    Tegelijkertijd voel ik ook de druk van spullen. Voor het eerst ooit overweeg ik boeken weg te doen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb mijn zomervakantie benut om weer eens rigoreus te gaan opruimen, gemotiveerd door het feit dat ik mijn huisje wil gaan opknappen en ik drukker was met spullen verplaatsen dan het daadwerkelijke klussen. Alles wat langer dan een jaar niet van zijn plek gekomen was aan kleding, keukenspullen enz. ging de deur uit , naar mijn dochter, de kleding container of de kringloop, vol verbazing over wat er weg kon . Ook kwam ik een hoop rommel tegen wat naar het grof vuil kon. Nu ruim een maand later heb ik nog geen moment gedacht , dat ik iets beter had kunnen bewaren, in tegendeel ik ga nog even door met ruimen, niet alleen gaat het klussen sneller nu mijn huisje wat leger is, ook schoonmaken neemt een hoop minder tijd in beslag nu er minder staat en ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het gebeurt mij best vaak dat ik iets weggooi en dat ik dan na een paar weken denk, had ik het maar bewaard want nu kan ik het goed gebruiken.
      Dat is zuur, maar in de praktijk had ik het toch niet kunnen gebruiken omdat ik, of niet wist dat ik het had, of niet kon vinden.

      Verwijderen
  5. Wij hebben bijna geen overbodige spullen. Een aantal dozen hooguit. Maar het kan beter. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke manier om op te ruimen. En de buren zijn vast heel blij met je! Ik heb ook regelmatig flinke opruim aanvallen en dan gaat er een heleboel uit.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen