dinsdag 16 december 2014

Wie bespaart krijgt wat

Na een jaar zuinig met energie kreeg ik vorige week het eindresultaat gepresenteerd.
Wat heeft een jaar zonder droger, de helft in tijd douchen en de verwarming iets lager zetten opgeleverd?

Ik had het natuurlijk zelf al een beetje verwacht. Regelmatig vulde ik online de meterstanden in en zag hoeveel procent er was bespaard.
Maar zoals bij alles, eerst zien dan geloven.
Op de eindrekening bleek dat we 500 euro te veel hadden betaald. Is dat fijn? Alleen een beetje jammer dat het meer dan een maand duurt voordat het bedrag verrekend wordt en we het geld terug krijgen. Met een klein beetje meer voortvarendheid van het energiebedrijf had het geld gemakkelijk deze maand al verrekend kunnen worden. Maar goed, wat in het vat zit verzuurt niet.

Op de eindrekening stond ook vermeld wat het nieuwe maandbedrag zou zijn. Deze lag hoger dan mijn huidige maandbedrag, en dit terwijl het toch vrij duidelijk is dat dit maandbedrag het afgelopen jaar veel te hoog was.
Nu krijg ik liever wat geld terug dan dat ik moet bijbetalen.

Uit bovenstaande krijg ik toch wel de indruk dat dit een manier van het energiebedrijf is om extra geld te genereren.
Als er van alle klanten een flink hoger maand bedrag wordt geïnt, dan zijn de rente inkomsten een onderdeel van het verdienmodel.
Omdat ik inmiddels weet wat mijn energieverbruik is en het daarbij behorende maandbedrag ga ik mijn maandbedrag aanpassen aan het reële verbruik. Dan komt er volgend jaar rond dit tijdstip geen 500 euro deze kant op maar vang ik gedurende het jaar wel zelf de rente van de niet verbruikte energie en de niet te hoog betaalde voorschotten.

Ik heb overigens geen (jaar) contract meer afgesloten bij mijn huidige leverancier. Ik vind de eenheidsbedragen echt te hoog vergeleken met wat ik het afgelopen jaar betaalde.
Ik heb mijn oog laten vallen op een andere groene stroomleverancier. Omdat ik nooit over 1 nacht ijs ga, zal ik dit nog even ernstig goed bekijken en berekenen.
Wie weet kom ik alsnog lager uit eind volgend jaar.

3 opmerkingen:

  1. Ik denk ook aan een leverancier met echte groene stroom

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een echt groene stroom leverancier vinden blijkt nog niet mee te vallen. Vele leveranciers claimen groen te zijn maar zijn dat uiteindelijk toch niet. Was laatst op TV, weet even niet meer welk programma dat was.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch fijn om 500 terug te krijgen maar raar dat je maandbedrag dan hoger is gezet.

    BeantwoordenVerwijderen