dinsdag 14 februari 2017

Pinnen of cash betalen?

Sinds er in Nederland gepind kan worden betaal ik mijn aankopen met pin.
Vroeger pinde ik omdat ik het praktisch vond.
Tegenwoordig pin ik omdat het mij zuiniger maakt. 

Toch schijnt het zo te zijn dat als je vaak of altijd je aankopen pint dat je dan de neiging hebt om meer uit te geven. Je schijnt dan het gevoel voor de waarde van geld te verliezen.


Ik herken dat absoluut niet. Eerder werkt het bij mij andersom. Als ik cash geld bezit dan geef ik dat makkelijker uit. Waarom? Omdat ik er dan niet aan het einde van de maand mee wordt geconfronteerd. Dat klinkt misschien vreemd maar het zit zo....
Aan het einde van elke maand maak ik mijn maandoverzicht van de inkomsten en de uitgaven. Dit doe ik aan de hand van mij afschriften. Via de app van mijn betaalrekening worden alle uitgaven gecategoriseerd.
Heel handig voor een globaal overzicht. Alle uitgaven worden vervolgens door mij  bekeken en eventueel in een andere categorie geplaatst. Zo plaatst de app uitgaven gedaan in een restaurant van een woonwarenhuis gewoon onder de categorie meubelen/interieur. dat wijzig ik dus regelmatig, wekelijks, zodat er aan het eind van de maand een goed beeld is van de uitgaven.

Ooit probeerde ik te werken met een weekbudget in contanten. Ik bewaarde dan de bonnen maar daar had ik moeite mee. Bonnen werden vergeten mee te nemen of raakten kwijt. Wilt u een bon, nee dank je. Oeps weer een bon vergeten.
Voor mij dus altijd met de pin betalen.




1 opmerking:

  1. bij mij is het net zo. pinuitgaven gaan in mn excel overzicht. cash niet.. dus ik betaal zo min mogelijk cash idd

    BeantwoordenVerwijderen