zondag 6 augustus 2017

Gratis kinderopvang.

Naar aanleiding van mijn laatste 'inkomsten en uitgaven' overzicht kreeg ik de volgende terechte opmerking; Waar zijn de uitgaven van de BSO? (buitenschoolse opvang)
Mijn antwoord was; Ik betaal niets aan opvangkosten.
Dit klopt, maar dat klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn en dat is het ook.

Omdat ik in de zorg werk en wisselende diensten heb en de reguliere opvang niet flexibel is, is dat voor ons eigenlijk geen optie. Ook zouden de kosten behoorlijk drukken op mijn toch al niet te riante budget. Ik zou toch snel 200 - 250 euro kwijt zijn aan opvangkosten per maand.

Hoe regel ik dan de (gratis) opvang?
Doordeweeks als de kinderen naar school zijn heb ik ongeveer 2 dagen voor- of naschoolse opvang nodig vanwege mijn werk.
In de schoolvakanties werk ik over het algemeen gewoon door. In de zomervakantie werk ik week-op-week af, zodat de kinderen geen weken achter elkaar opvang nodig hebben. 
De andere vakanties probeer ik de maandag of vrijdag vrij te nemen zodat we nog wel iets leuks kunnen gaan doen. Ook voorkomt dit dat de kids echt 5 dagen opvang nodig hebben.

De opvang zelf heb ik als volgt geregeld: 
Elk kind heeft zijn eigen 'oppasmoeder'. Dit is een moeder van een klasgenoot of van een vriendje.
Door de week kan ik vaak een beroep op hun doen. Als ze zelf moeten werken heb ik een back-up van een andere oppasmoeder. De oudste gaat ook wel eens zelf uit school naar huis. 
Op woensdagmiddag, vrijdagmiddag na schooltijd en in het weekend ben ik de vaste opvang van de kinderen van de oppasmoeders.
In de vakantie gaan de kinderen naar mijn ouders, die wonen 2 uur hiervandaan dus die blijven dan 4 of 5 dagen daar logeren.

Het is af en flink puzzelen maar met zn allen komen we er altijd uit. Deze zomervakantie hebben we met de vaste oppasouders echt alles van te voren gepland, wie gaat wanneer op vakantie en wie past wanneer op.

Mocht het onverhoopt echt niet lukken dan zou ik theoretisch gezien ook een kind mee naar het werk kunnen. hier heb ik laatst een gesprek over gehad met mijn leidinggevende. ik moet zeggen dat dit wel heel veel rust geeft om dat achter de hand te houden. Wat ook een mogelijkheid is om de opvang via Skype te regelen en dan bv de buren als back-up te regelen voor het geval dat er iets gebeurd.

Ideaal is anders maar wie niet rijk is moet creatief zijn ;)

3 opmerkingen:

  1. Dat heb ik ook geprobeerd toen oudste op de basisschool begon. Er was iedere keer wat en ik werk op kantoor dus kan zoon echt niet meenemen. Snel gekozen voor de bso.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, het is altijd wat. Ben soms ook op het laatste moment nog aan het rondbellen omdat er bv een kind van oppas ziek is en mijn kind naar een ander adresje moet. BSO is wel het simpelst, maar niet als je onregelmatig werk.
      Voorheen zaten ze wel op de BSO, de ervaring toen was dat ze weinig flexibel zijn, een dag ruilen lukte vrijwel nooit. Uiteindelijk betaalde ik de hoofdprijs omdat ik alle dagen van de week af moest nemen omdat ik anders niet kon werken.
      Hoop ook dat er nooit een dag komt dat ik een kind naar mn werk mee moet nemen, ik werk in de zorg, je loopt van hot naar her, een aantal cliënten hebben onvoorspelbaar gedrag en dan ook nog op je kind letten? Is op kantoor misschien nog beter te doen ;)

      Verwijderen
  2. Ik vind het mooi dat je het zo hebt kunnen regelen zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen