zaterdag 11 februari 2017

Bezwaar WOZ-beschikking

Voor het tweede jaar op rij heb ik bezwaar gemaakt tegen de WOZ waarde van mijn woning.
Vorig jaar is mijn bezwaar toegewezen en kreeg ik een deel van de gemeentelijke belastingen terug.

Ook dit jaar denk ik goede kans te maken om in het gelijk worden gesteld. Het gaat hier niet om grote bedragen maar aan de hand van de WOZ-waarde worden er verschillende belastingen geint. Elk jaar een beetje te veel betalen gaat toch in de papieren lopen. Ook vind ik het voor de komende jaren van belang dat de WOZ niet teveel gaat oplopen.

Nu ben ik geen rekenwonder en geen taxateur maar beschik wel over enige logica.
De peildatum voor de aanslag van 2017 is 1-1-2016, volgens de gemeente is mijn huis op die datum 254.000 waard. Prima, als ik dat er voor zou krijgen bij verkoop. Maar ik verkoop het niet dus heb ik niets aan die waarde, integendeel, ik moet naar verhouding te veel betalen.

Vorig jaar kwam er een taxateur van de gemeente over de vloer, hij taxeerde de woning op 222.000 euro. In verband met mijn scheiding moest de woning officieel worden getaxeerd. Deze taxateur kwam uit op een bedrag van 220.000 euro.

Even een overzicht:
1-1-2015 waarde woning: 222.000 euro  (=Taxatiewaarde) (WOZ waarde toen 235.000 euro)
1-1-2016 waarde woning: 254.000 euro (=WOZ waarde)
1-3-2016 waarde woning 220.000 euro (=Taxatiewaarde)

Ik weet het, de huizenmarkt is in beweging, maar deze beweging lijkt me niet waarschijnlijk.

In de krant las ik een bericht van mijn gemeente, Ze waren trots dat ze geen lastenverzwaring voor de burgers hoefden door te voeren. De tarieven voor onder andere de OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing waren niet gestegen. Ik was er bijna ingetrapt. Wat is mijn gemeente toch goed bezig. Harde werkers, hebben het goede voor met de burgers. Ja, gewoon alle woningen te hoog taxeren, dan hark je toch weer meer belasting binnen.

Mijn bezwaar is verzonden. Vorig jaar duurde het 7 maanden voordat ik in het gelijk werd gesteld. Even afwachten dus.

3 opmerkingen:

  1. Wat een verschillen. Ik ben benieuwd of je omlaag gaat! Ik heb er nooit zin in om erachter aan te gaan maar heb besloten dit jaar op zijn minst uit te rekenen wat het verschil zou kunnen zijn in te betalen lasten. En dan misschien toch maar eens bezwaar aantekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een enorm verschil!! goed dat je bezwaar maakt dan idd!!
    hier precies andersom.. vorig jaar dit huis gekocht, was gedwongen verkoop via de bank.. vraagprijs was 235000, uiteindelijk gekocht voor 225.000. taxatie kwam op 245.000 ;)
    en t positieve.. de gemeente heeft de verkoopprijs als woz waarde genomen ipv de taxatiewaarde!! dus de woz staat op 225.000 !! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh goed zeg. Deze tip ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen