zondag 22 oktober 2017

Afscheid van de spaarhypotheek

Komende week komt het huis waar ik al jaren woont volledig op mijn naam. Met het op naam krijgen van het (mijn) huis hoorde daar ook een andere hypotheek bij.

Op mijn eerste huis ooit zat een hypotheek die volledig spaarhypotheek was. Dat was in die tijd gangbaar. Tegen de tijd dat er in het spaarpotje van de spaarhypotheek een aanzienlijk bedrag zat verhuisde ik en begon ik weer bij nul. In de tijd van mijn eerste hypotheek stond de rente rond de 6 %. Als je na een flink aantal jaren een mooi bedrag had gespaard groeide het potje van je spaarhypotheek flink door.

Mijn laatste (nu nog huidige) hypotheek bestond voor de helft uit een spaarhypotheek en voor de andere helft uit aflossingsvrije hypotheek. Toen ik de hypotheek afsloot wilde ik het liefst een volledige spaarhypotheek zodat ik zeker wist dat ik aan het eind van de rit alles had afbetaald. Die maandlasten vielen echter zo hoog uit dat het financieel niet zou gaan lukken. Mijn hypotheekadviseur vond het een heel goed plan om dan te kiezen voor een beleggingshypotheek. De maandlasten die daar bij hoorden waren het allerlaagst vergeleken met alle hypotheekvormen. Ook al zijn Zeeuwen misschien zuinig, ze zijn ook nuchter en ik wilde precies weten waar ik aan toe was. Er waren inmiddels kinderen en ik wilde gewoon zekerheid. Ik wilde geen onzekerheid en stress met beleggingen die tegenvielen. Vandaar dat ik koos voor de zekerheid van een spaarhypotheek in combinatie van de lage lasten van een aflosvrije hypotheek. 

Mijn komende hypotheek bestaat wederom voor de helft uit een aflosvrije hypotheek de andere helft bestaat uit een annuïteiten hypotheek. De spaarhypotheek was geen optie meer omdat het wettelijk verplicht is om te gaan flossen. Met een spaarhypotheek spaar je lekker door maar je lost in feite niets af. Daarom kon deze niet meer worden afgesloten.

Een aflosvrije hypotheek koos ik dit keer niet omdat ik lagere maandlasten wil maar omdat ik wil gaan aflossen. Ik wil gaan aflossen in een rap tempo en wanneer het mij uitkomt. Ik hoef niet te verhuizen want ik heb al jaren de sleutel van het huis. De eerste periode wil ik toch wat onderhoud plegen. De laatste jaren is daar niets van gekomen. Het dak moet nodig nagekeken worden en zo staan er nog wat meer werkzaamheden op de planning. Als dat achter de rug is begin ik keihard met aflossen.

Mijn spaarhypotheek wordt opgeheven. In het spaarpotje van de spaarhypotheek zit inmiddels 28.000 euro. Dat bedrag wordt afgelost bij het afsluiten van de nieuwe hypotheek. De nieuwe hypotheek komt dus in 1 keer een stuk lager te liggen. De maandlasten liggen daardoor ook lager. 
Graag had ik de spaarhypotheek aangehouden om er af en toe wat spaargeld in te stoppen. Spaargeld wat op een spaarrekening vrijwel niets oplevert kon in het spaarpotje van de spaarhypotheek lekker groeien.
Morgen is het zover....dan komt het huis officieel op mijn naam.

1 opmerking:

  1. Gefeliciteerd. Hier staat het komend jaar ook op de planning om de spaarhypotheek om te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen