maandag 16 oktober 2017

Afwassen, hoe doe je dat?

Vanaf mij geboorte tot op heden ben ik omringd geweest door de luxe van een vaatwasser. Alleen gedurende mijn studententijd had ik geen vaatwasser. Toen deed ik elke week, meestal ik het weekend, de vaat met een borstel en afwasteiltje. Voor een student schijnt dat vaak te zijn, als ik verhalen van anderen soms hoor.

Als kind zijnde hadden mij ouders een vaatwasser. Voor mij was dat heel normaal. totdat een vriendinnetje me op deze luxe wees. Niemand in onze straat had een vaatwasser, ook bij mijn schoolvriendinnetjes thuis stond nergens een vaatwasser.

Toch realiseerde ik me op dat moment niet dat dit heel bijzonder was. Pas veel later begon het tot me door te dringen dat dit best een enorme luxe was. In mijn kinderjaren, de tijd van de afwasmachine thuis,  logeerde ik ook regelmatig bij mijn opa en oma. In hun huis was niet eens een badkamer. Geen douche, geen bad. Niet eens een ruimte om je discreet te wassen of om te kleden. Als kind ging ik altijd in een teil. Die stond dan in de keuken.

Waarom een vaatwasser in een periode dat de meeste mensen deze nog niet hadden, de meeste mensen hadden toen ook nog geen auto. Mijn ouders waren zelf niet opgegroeid met een vaatwasser. Bij de aanschaf van de vaatwasser waren er ook nog geen kinderen. Ze waren ook niet vermogend en hadden ook geen ruim inkomen. Ze waren beiden net gestart op de arbeidsmarkt. 

Ik heb het later nog eens teruggevraagd aan mijn moeder. Ze had er geen verklaring voor. Feit is dus wel dat ik mijn hele leven al verwend ben met een vaatwasser.

Maar goed, ook deze verwende vrek beland soms met beide benen op de grond. Dat gebeurde afgelopen zaterdag. Ik had de vaatwasser net aangezet. Kort daarna rook een brandlucht. Ik loop mijn keuken in en die staat helemaal vol met rook. Ik zie dat er allemaal rode knoppen branden op de vaatwasser en zet direct de vaatwasser uit. Ik doe de deur van de vaatwasser open en doe hem automatisch gelijk weer dicht. Er komt zo enorm veel rook uit dat het verstikkend werkt. Ik heb alle ramen en deuren open gezet en we zijn toen uit huis gegaan. De buurman van een paar huizen verderop werkte vroeger bij de brandweer. Hij was gelukkig thuis en heeft even pols hoogte genomen.

Er was geen vuur alleen heel veel rookontwikkeling. Waarom weet ik niet maar dat gaat de leverancier binnenkort uitzoeken. De vaatwasser is namelijk nog geen jaar oud. Afgelopen januari kocht ik deze vaatwasser. 
Binnenkort klinkt snel maar over 2 weken komt er een monteur langs. Eerder was de monteur wel beschikbaar maar in combinatie met mijn werk lukte het niet eerder. De komende weken wordt het afwassen met de hand.

Op het moment dat de vaatwasser kapot ging zat hij helemaal vol. De volle vaatwasser heb ik in 3 etappes afgewassen. Wat een gedoe zeg.
Waar laat je alles? Helpers genoeg, lekker met water kliederen. 
Op een gegeven moment is het afdruiprek vol OF is je afwaswater koud OF staat je halve keuken blank. Ook is er al servies gesneuveld tijdens het afdrogen.
Ik moet er nog even mijn weg in vinden geloof ik. 

Ik ga er vanuit dat het beginners onhandigheid is. Oefening baart kunst. In de tussentijd zijn tips en trucjes welkom. Afwassen hoe doe je dat?




6 opmerkingen:

  1. Ik heb de luxe van een vaatwasser pas sinds 1 jaar van mijn 67 jarige leven. In het kader van ouder worden en keukenverbouwing heb ik er toch toe besloten maar gebruik hem maar weinig. Ik vind het eigenlijk nogal een gedoe het inruimen en later weer uitruimen. Nu staat hij ook niet helemaal handig, ik heb een keuken van 6x4 meter en aan beide kanten aanrechten en kasten. De vaatwasser staat dus aan de kant waar ik het niet in de kast opberg, dus veel heen en weer lopen.
    Bovendien vind ik afwassen wel een ontspannen werkje, en meteen verder wat opruimen en voor de volgende dag klaar zetten.

    Ik begin met glas, kopjes en bakjes, dan zet ik borden in teiltje en droog het eerste af. Heb dus nooit al te vol afdruiprek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De volgorde is mij bekend. Het valt me tegen hoe snel het sopwater koud is afgekoeld en het sop niet meer schuimt. Tegen de tijd dat de pannen aan de beurt zijn heb ik eigenlijk nieuw water nodig.
      Ik denk ook dat ik heel veel plek over zou houden in de keuken als ik geen vaatwasser zou hebben. je bespaart de ruimte van de vaatwasser, maar je hebt ook veel minder spullen nodig.
      Ik merk nu dat je per dag hooguit 6 verschillende bordjes gebruikt.
      ook schilmesjes heb ik er een stuk of 10 waarvan ik er nu hooguit 2 gebruik.

      Verwijderen
  2. Wat vervelend dat je vaatwasser na 1 jaar al stuk is. Als ik met de hand afwas dan begin ik met de 'schoonste' dingen, zoals glazen en sommige borden. Deze laat ik dan uitdruipen in het rek. Daarna laat ik pannen/schalen weken en kan ik ondertussen de glazen en borden afdrogen en opruimen. De pannen en schalen krijg ik door het weken heel makkelijk schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. afwassen gaat t snelst met zn 2en.. eerst glas ivm dat dat t schoonst wordt in schoon water.. (je ziet vlekken er t snelst op) daarna de rest, doe zelf de pannen alst laatst.. als ik alleen afwas in etappes indd. zo veel mogelijk afwassen en laten afdruipen en dan afdrogen dan de volgende etappe op vakantie geen moeite mee, dan is t niet zo veel.. thuis is t veel meer doordat ik als gastouder werk en dus erg veel extra bordjes en bekers gebruik..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vind t grote voordeel vooral dat de vaatwasser snachts kan draaien en ik dus smorgens alles schoon heb en overdag alles erin kan zetten dus t nergens in t zicht staat en ook de scherpe mesjes niet in zicht liggen van peuterhandjes (er is er 1 die er doodleuk mee komt aanlopen en t liefst een appel in de andere hand.. leuk dat ze met 2 jr al maat 98 aan heeft en erg groot is.. mesjes dus in de vensterbank of in de vaatwasser dan ziet ze ze niet.... ) maar erg fijn een leeg aanrecht en savonds geen uur de afwas doen.. echt geen puf meer voor om 20.30/2100...

      Verwijderen
  4. Ik heb het vier weken moeten doen omdat onze vaatwasser stuk was. Maar mijn grootste probleem was het waterballet dat het veroorzaakte. Ik ben blij dat ik nu weer een vaatwasser heb.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen