woensdag 18 oktober 2017

Weinig inkomen en toch een hoge hypotheek?


Er is een tijd geweest dat de banken gemakkelijk een hypotheek gaven. Ik kan me nog de periode herinneren toen ik mijn eerste huis kocht. Ik was een jaar of twintig. Er waren weinig huurwoningen beschikbaar. Er waren geen betaalbare huurwoningen beschikbaar. De socialebetaalbare woningen waren onbereikbaar. Je kwam hiervoor pas in aanmerking als je een jaar of 10 ingeschreven stond. Het was op dat moment voordeliger voor mij om te kopen dan om te huren. 

Zodoende kocht ik mijn eerste woning. Zelf had ik geen flauw idee van alle kosten, ik liet al het denkwerk over aan de makelaar en hypotheekadviseur. Ik koos het huis uit en de rest liet ik over aan de anderen. 
Zo kon het dus gebeuren dat ik toen ik goed en wel in het huis woonde pas inzicht kreeg van de kosten. Ook de maandelijkse hypotheekrente aftrek werd door de hypotheek adviseur geregeld. Ik kocht een woning met een tophypotheekHet klonk geweldig en ik tuinde er met dichte ogen in. 

Voordat ik mijn huis kocht had ik een kamer met extreem lage huur. Ik had vrijwel geen vaste lasten en kon leven als een god in Frankrijk. Vrijwel mijn hele salaris ging uit aan leuke dingen, kleding en lekker eten.  
Toen de eerste afschrijvingen kwamen, hypotheek, energiekosten, telefoonkosten, verzekeringen en meer, moest ik enorm schakelen. Ik was niet gewend om op de centen te letten, ik had altijd geld genoeg en ik moest nu zelfs uitkijken dat ik geen schulden ging maken. Dat zat er bij mij al wel vroeg in, geen schulden maken. Geld wat er niet is gaf ik niet uit. Behalve dan de hypotheekschuld, die voor mijn inkomen en levensstijl eigenlijk veel te hoog was. Achteraf gezien dan, toen ik het huis kocht had ik geen idee.  

Nu lijkt de geschiedenis zich te herhalen, ik koop het huis, waar ik al enige tijd in woon. Ook dit huis is veel te duur vergeleken met mijn inkomen. Het grote verschil is dat ik nu wel weet wat me te wachten staat. Nu heb ik wel een overzicht van de inkomsten en uitgaven. Dit keer kom ik niet voor verrassingen te staan. 

Mijn inkomsten zijn relatief laag zijn en de aankomende hypotheekschuld is best hoog. Volgens standaard berekeningen zou ik niet in aanmerking komen voor deze hypotheek. Omdat ik de maandelijkse hypotheeklasten gemakkelijk kan betalen en de rest van mijn huishoudboekje ook op orde is, durfde de hypotheekadviseur het wel aan om een aanvraag te verzorgen bij de bank.

Een deel van de aanvraag bij de bank bestond dus uit een inkomsten en uitgaven overzicht. Dankzij dit gezond uitziende overzicht kon de bank akkoord gaan. 
Wat ook in mijn voordeel werkte is dat ik tot op heden altijd trouw heb betaald. Wel had de bank als voorwaarde dat ik het spaarpotje van de spaarhypotheek, dat vrijkwam, zou gebruiken voor aflossing van de hypotheek. De hypotheekschuld kwam hierdoor in een klap lager te liggen. 

4 opmerkingen:

  1. Ik kan niet zo uit je blog halen hoe oud je bent, maar het verbaast mij dat je een huis koopt en tot de eerste afschrijving geen idee hebt van de lasten. Je krijgt toch gewoon een offerte waar dat allemaal in genoemd wordt? Dit heb ik vanaf mijn eerste huis in 1999 altijd al doorgenomen en wist dus vooraf waar ik aan begon.

    Wel fijn overigens dat ze een gezond financieel beleid meenemen in de beoordeling van je nieuwe hypotheek. Dat zegt vaak meer dan een hoog inkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie dat de tekst is weggevallen waaruit blijkt hoe oud ik was. Ik was een jaar of 20 toen ik mijn eerste huis kocht.
      Dat was eerder dan 1999 ;)
      Er zal best een offerte zijn gemaakt. Maar alle vaste lasten die er nog bijkwamen stonden daar natuurlijk niet bij. Daar had ik echt geen weet van ;)
      Erg he?

      Verwijderen
  2. Ik vind het wel goed dat ze bij de bank verder kijken dan hun neus lang is, en dat je de hypotheek daardoor toch hebt gekregen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo anders dan in deze tijd.. alle info is online te vinden.. berekeningen etc. je kan alles uitzoeken voor je ergens aan begint.. onderhoud van een huis is lastig in te schatten utieraard.. maar de gemeentelijke heffingen en de hypotheek etc kan je van te voren uitzoeken en rekening mee houden.. wij wisten van te voren hoeveel we konden lenen met ons inkomen en gingen aan de hand daarvan naar huizen kijken.. hadden geluk dat we in een huurhuis zaten dus geen gedoe met ons oude huis verkopen.. en een huis kopen was eerder geen optie maar gingen wel lekker sparen omdat een huurhuis idd goedkoper is doordat de woningbouw t onderhoud betaalt (nou ja zit bij de huur in haha ) hierdoor een leuk spaarpotje toen we ons huis gingen kopen hierdoor niets bij hoeven lenen voor t klussen etc. zo fijn!

    BeantwoordenVerwijderen