vrijdag 27 januari 2017

We gooien dagelijks 435.000 broden weg

Vandaag zag ik op 'uitzending gemist'  een reportage over broodvervuiling. In sommige steden is weggegooid brood een ware plaag. Het trekt ongedierte aan, er worden op diverse plaatsen broodcontainers gezet. Van het ingezamelde brood wordt er vervolgens compost gemaakt of wordt het op een andere manier hergebruikt.

Allemaal creatief en leuk bedacht maar het is dweilen met de (brood) kraan open.
De rest van de cijfers die er werden genoemd vond ik ook behoorlijk heftig; jaarlijks wordt er in Nederland voor 2,5 miljard euro aan eten weggegooid. Het meeste hiervan, 80 % zelfs, is weggegooid brood.
Overigens beland niet al dat brood op straat.
Jij en ik gooien het ook gewoon in de container, of in de gft-bak.

Echt, ik ben niet heiliger dan de paus, ik gooi ook wel eens eten weg. maar brood is echt het laatste wat ik weggooi. Kan me niet herinneren dat ik brood heb weggegooid.
Voor brood heb ik namelijk een goed werkend systeem. Wekelijks, of tweewekelijks koop ik een voorraadje brood. Dat vries ik in. Elke ochtend haal ik uit de vriezer het aantal boterhammen wat we die dag nodig hebben. De bevroren boterham beleg ik en doe ik in de trommels. Tegen lunchtijd is de boterham net ontdooid en heb je een superverse boterham.

Als een brood wat langer in een vriezer ligt zal het minder lekker smaken. Dat gebeurt ons eigenlijk nooit. Mocht de smaak toch wat minder zijn een keer dan zijn er vele manieren om er toch iets lekkers van te maken. Zo houden wij hier enorm van tosti's, maar ook wentelteefjes zijn favoriet.

Wat doe jij met 'oud' brood?





4 opmerkingen:

  1. Ik heb het ook gezien met stijgende verbazing. Eerlijk gezegd gooi ik nooit brood weg, ik koop vers brood bij de bakker en vries dat direct in. Weggooien is niet nodig, want op deze manier gaat alles op. Bedankt voor het delen, ook dit is een belangrijk item en bewustwoordig is op veel vlakken nodig. Groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ..gelukkig hoor ik niet bij die "WE"

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En Paneermeel van maken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb zelden oud brood.
    Wel soms korstjes als ik tosti's maak.
    Daar kun je croutons van bakken.

    Gebroken beschuiten gaan in een trommeltje om te verkruimelen door de gehakt.

    BeantwoordenVerwijderen