woensdag 15 oktober 2014

Stelen van de armen?

Vanmorgen fietste ik langs een kledingcontainer van het leger des heils.
Zelf gooi ik hier ook wel eens kleding in.
Kennelijk waren de containers, er staan er twee, helemaal vol.
Om de containers heen stonden namelijk nog een aantal vuilniszakken en tassen.
Toen ik er langs fietste stapte er net een dame van haar fiets.
Ze pakte een vuilniszak en begon hier in te graaien.
Ze had kennelijk al snel iets gevonden want ze gooide een kledingstuk in haar fietsmand.
Ik was verbaasd.
Zonder na te denken sprak ik deze mevrouw aan.
Eerst wuifde ze me lachend weg. Toen ze merkte dat het me menens was brabbelde ze iets en stopte met zoeken.
Ik ben gelijk doorgereden omdat de kids naar school moesten.
Pas later dacht ik, misschien was dit een wanhoopsdaad van die vrouw, had die vrouw geen kleren voor haar kinderen en loop ik me er mee te bemoeien.
Misschien had ik moeten vragen of ik haar ergens mee kon helpen.
Maar hoe de situatie ook was, het blijft wel stelen van de armen.
Hoe zeer ik ook van vrekken houd, er blijven altijd duidelijke grenzen.
Goedkoop graag, gratis of ruilen geweldig.
Maar wegnemen is echt afkeuringswaardig.

1 opmerking:

  1. Knap om die mevrouw aan te spreken. Denk niet dat ik de moed ervoor zou hebben. Ook al weet je haar situatie niet, is het goed dat je haar aansprak. De kleding staat niet bij een algemene kledingcontainer of bij het grofvuil, maar bij het leger des Heils, dus is het voor/van hen en door mensen juist aan dit doel gegeven en dus niet voor iedereen om mee te nemen. En als je dat toch doet, vind ik het stelen.

    Ik heb zo het idee dat mensen die echt heel arm zijn dat niet laten zien en ook niet zomaar zakken kleding open maken in het openbaar. Maar dat het juist mensen die nog wel genoeg geld te besteden hebben, het grofvuil of kledingcontainers afgaan. Maar het is puur mijn eigen idee, wel gebaseerd op ervaringen in mijn familie.

    BeantwoordenVerwijderen