dinsdag 7 oktober 2014

Eenlingen

Eenlingen, zo noemde mijn collega vroeger sokken waarvan er nog maar 1 over was.
Was 1 van de twee versleten, dan hield je een eenling over. 
(Natuurlijk wel nadat ze een aantal keren gestopt waren.)
Het gebeurde  af en toe dat ze een dat ze een eenling had.
Dan wachte ze op nog een eenling of twee.
Vervolgens haalde ze de sokken uit en breide er nieuwe van.
Dan had ze geen eenling meer en weer een compleet paar.
Al haar sokken hadden altijd dezelfde kleur. Heel praktisch.

Nu brei ik zelf geen sokken en ik stop ze niet.
Wat ik wel heb, zijn heel veel eenlingen.
Er gaan af en toe sokken kapot ja, maar ik heb ook eenlingen waarvan ik zeker weet dat de andere helft niet kapot is.
Waar blijven die sokken dan?
In de wasmachine? die zou er dan helemaal vol mee moeten zitten. In  de wasmand, onder bed, bovenop de kast? Daar kom ik ze nooit tegen. Het is een irritatie maar ook een fascinatie. Waar blijven die dingen nou toch.

Alle eenlingen doe ik een een bak. Om de zoveel tijd zoek ik de bak uit. Warempel, soms zit er een passend paar bij. Ik schat dat ik een sok of 40 inmiddels heb zitten in die bak. De eenlingen die te klein zijn voor de jongste worden weggedaan. De andere blijven geduldig wachten op hun wederhelft.

Omdat ik al een tijdje baal van die eenlingen doe ik tegenwoordig net als mijn collega. Ik koop veel dezelfde sokken. Als er dan een sok kwijt raakt, of nog een dan heb ik alsnog weer een passend paar.
Voor kinderen is het niet zo leuk elke dag dezelfde sokken aan. Voor hun koop ik 2 of 3 paar hetzelfde. Voor de oudsten, voor manlief en voor mezelf hield ik eigenlijk al een beetje dezelfde kleur aan. Het is anders geen doen om uit elkaarte houden welke zwarte sok voor wie is. Vooral  de kousevoetjes zijn moeilijk uit elkaar te houden. Daar doet de kleur ook minder toe, is niet te zien. Daar hebben we allemaal onze eigen kleur voor.


2 opmerkingen:

  1. Ik vind soms de andere eenling in de punten van een dekbedovertrek terug. Vooral als het in de droger is geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tip. Ik zal eens opletten.
    Droger gebruik ik al een tijd niet meer. We wassen de lakens wel altijd apart van de andere was. Dat stamt nog uit de tijd dat we de droger wel gebruikten. Als kleding in de dekbedhoezen verdween bleef de boel zo lang nat.

    BeantwoordenVerwijderen