dinsdag 8 augustus 2017

Geen geld voor boodschappen

Zo triest....
Vanmiddag stond ik bij de kassa van een supermarkt.
Voor me was een dame in een scootmobiel. Ze wilde haar boodschappen afrekenen. Het duurde behoorlijk lang. Het viel me op want mijn kinderen waren gruwelijk vervelend aan het doen. Wachten is niet hun sterkste punt, wat dat betreft is de opvoeding nog lang niet volbracht.

Normaal let ik niet zo op de boodschappen van een ander. Haar boodschappen vielen op want het waren slechts 3 artikelen. Een halfje brood, een pak melk en een zakje met 2 tomaatjes.
Wat bleek, het duurde zo lang omdat ze niet voldoende geld bij zich had.
Het leek alsof ze de laatste eurocenten bij elkaar had geraapt om boodschappen te halen. Er werd 1 tomaat uit het zakje gehaald maar ook daarna had mevrouw niet voldoende geld om af te rekenen.
Het zakje met tomaten bleef achter bij de kassière en mevrouw verliet de winkel met haar melk en brood.

Ik ken de betreffende mevrouw niet maar ik vond het zo sneu voor haar. Enerzijds verbaasde het me dat iemand aan het begin van de maand al krap bij kas zit, anderzijds was ik verbaasd dat iemand die op de centen moet letten zich laat verrassen bij de kassa.
Hoe het ook zij, het was erg triest om te zien.

Ik deed wat waarschijnlijk iedereen zou doen. Ik liet de tomaten afrekenen met mijn boodschappen. Om mijn meestal lieve maar nu dus vervelende kinderen letterlijk en figuurlijk een lesje te leren liet ik ze met de tomaten achter de mevrouw aan rennen. Een scootmobiel kan behoorlijk hard rijden. Buiten adem kwamen ze weer terug. De mevrouw had het niet direct begrepen maar na uitleg accepteerde ze de tomaten.

Ik ken het verhaal van deze mevrouw niet, misschien kom ik haar nog eens tegen.
Wat ik wel weet is dat mij gelukkig mag prijzen dat ik tot nu toe in mijn leven altijd mijn boodschappen heb kunnen betalen. Wat een rijkdom.


7 opmerkingen:

  1. Idd. Delen is mooi. Het maakt gelukkig. Mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, er zijn mensen die het moeilijk hebben, te moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een triest verhaal zeg :(... Goed dat je de kids erachteraan stuurde!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat lief van je, en triest dat sommige mensen het zo moeilijk hebben vooral de ouderen.
    Zelf heb ik het eens meegemaakt bij een slager, een oudere man voor me die net 0,50 te weinig had om zijn boodschapjes af te rekenen, ook ik heb toen bij gepast.
    Erg triest dat dit gebeurd maar was blij om te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoop dat je gelijk hebt, dat waarschijnlijk iedereen dat doet. Ik zou het ook hebben gedaan hoor, en dit was gelijk een goede les voor je kinderen ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, ook toevallig. Ik maakte het vorige week mee. Ook een oudere dame die net te kort kwam. Uiteraard bijgepast, maar waar de oorzaak zat weet ik ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb het ook al een eerder gehad, Een oudere man, had bier en kattenvoer. Hij kwam geld tekort. Vond het heel sneu voor hem maar ik ga echt niet voor andermans bier betalen.

      Verwijderen