vrijdag 12 december 2014

Extra dure maand?

Dat er extra uitgaven worden gedaan in de maand december is niet nieuw. Wat wel opvalt is dat er door supermarkten heel veel reclame wordt gemaakt voor kerstproducten. Die zijn over het algemeen toch wel vrij prijzig. Die kopen we niet,  hebben we niet nodig dus dat maakt niet uit. Dat zou je zeggen.....Echter al die kerstaanbiedingen gaan wel ten koste van de reguliere aanbiedingen. Aanbiedingen waar ik normaal gesproken wel gebruik van maak.
We eten voor een groot deel datgene wat in de aanbieding is. Ik let wekelijks  op de prijzen en aanbiedingen van diverse supermarkten. Nu moet ik zo wie zo al goed opletten dat ik niet in de verleidingsfuiken van de supermarkten trap. Niet dat ik zo goed gelovig ben maar de marketingsstrategien zijn zeer gehaaid neergezet.
Voor mij wordt het nu een sport om ondanks het gebrek aan relevante aanbiedingen toch mijn budget te handhaven.

Het streven van 70 euro per week is vorige week niet gehaald. Dat was 82 euro geworden. Laat ik die 82 euro van vorige week als 0-lijn gaan hanteren. Dan moet ik zien om daar onder te blijven deze maand. Als het deze maand lukt dan moet het in 2015 natuurlijk elke week lukken.

Ik voorzie deze maand 1 knelpuntje en dat is de jaarlijkse gourmet. Deze vindt traditiegetrouw plaats in december. Daar verheugen de kinderen zich het hele jaar op. Dat moet gewoon doorgaan. Aangezien vlees vrij duur is zal dat me nog wel wat hoofdbrekens gaan kosten.

Misschien moeten we dit jaar de nadruk minder op het vlees leggen. Uiteraard worden er geen gourmetschalen of bakjes aangeschaft waarin een paar stukjes vlees liggen voor heel veel geld. Gewoon een (groot) verpakking vlees kopen en dat zelf in stukjes snijden scheelt al veel geld. Zelfs dan verwacht ik toch een stijging van de uitgaven. Er is nog wat tijd om een inkoopstrategie te bepalen. In de tussentijd zijn tips en ideeën meer dan welkom:)

2 opmerkingen:

  1. Wij eten bij gourmet ook veel groenten. Paprika, uien, champignons, komkommer, tomaat enz. Ook doen we vaker omelet maken of pannenkoeken. Al met al is t gewoon duurder, maar dat mag heus wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij doen ook veel groente omdat ik vergetarisch ben. Omelet en salade doen we ook altijd. Pannenkoekjes mislukken altijd op de gourmet, geen idee wat we verkeerd doen :(

    BeantwoordenVerwijderen