dinsdag 23 december 2014

Ouderbijdrage

Dienst Uitvoering Onderwijs / Minsterie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap

Elk jaar krijgen we een brief van DUO met daarin de ouderbijdrage voor onze oudste zoon. In deze brief staat het bedrag wat wij als ouders worden geacht bij te dragen aan de studie van zoonlief. Ook dit jaar viel ik weer stijl achterover van het bedrag wat DUO ons wil laten bijdragen.

Om het even simpel te houden, 1/6de van het netto inkomen zouden we moeten afstaan aan zoonlief. Dus wat DUO betreft  krijgt hij 1/6 deel van het inkomen waar we met zijn 7-en van rond zouden moeten komen. Nu ben ik geen rekenwonder hoor, maar alle redelijkheid lijkt toch wel verdwenen. Wel staat er in de brief dat het geen verplichting is om te betalen. Nee dat zou er ook nog bij moeten komen :)

Volgend jaar wordt ook onze andere zoon 18. Hij zou dan ook een aanvraag voor een aanvullende beurs kunnen doen. Ja en dan ben ik heel benieuwd wat duo dan gaat berekenen. Aan beide zonen 2/6de van het inkomen afstaan voor de studie? Dan houden we 4/6de over voor 7 personen.
Inderdaad 7 personen, want het bedrag wat we geacht worden af te dragen is alleen voor studiekosten bedoeld.  Daar zit nog geen droge boterham bij.
Dit bedrag is al jaren zo hoog. Het is een raadsel hoe ze dit berekenen, al staat er op de site van DUO wel een rekenvoorbeeeld.

Dan nu de volgende vraag....wat zijn de daadwerkelijke schoolkosten voor zoonlief. Toen hij 18 en 19 jaar was hield ik samen  met hem alles bij. Ziektekostenverzekering en zorgtoeslag, studiekosten en studiefinanciering. Op jaarbasis hebben we alles berekend plus/min en dan kwamen we netto op 25,83 euro (zegge: vijfentwintig euro en drieenentachtig cent) per maand wat zoonlief kwijt was aan extra kosten het jaar dat hij 18 was.
Zoonlief 1 is geen hoogvlieger, het universiteit is iets te hoog gegrepen, hij zal dan minder schoolkosten hebben dan iemand die wel daar studeert. Maar DUO weet ook wat voor hij opleiding doet.

Om het allemaal nog wat absurder te maken... Behalve de ouderbijdrage werd zoonlief ook nog de mogelijkheid geboden om 'renteloos' te lenen. Het maximale bedrag was rond de 500 euro per maand. Dat bedrag zou hij dan later, als hij zijn opleiding af had en een baan had, weer terug moeten betalen. Deze zogenaamde renteloze lening wordt ook aangeboden aan jongeren die het helemaal niet nodig hebben. Voor jongeren die het hard nodig hebben is dit een prima oplossing om aan geld te komen, voor jongeren die het niet nodig hebben lijkt het me een gemakkelijke manier om onnodig een studieschuld op te bouwen.

De regels zullen inmiddels hier en daaar wel gewijzigd zijn, ik heb nog  even de tijd om me er in te verdiepen en te verbazen voordat ook zoonlief 2, 18 jaar wordt.



NB.  De ouderbijdrage wordt berekend op basis van het inkomen van de biologische ouders. Dit betreft in dit geval het inkomen van mijn man. Het inkomen van zijn biologische moeder is nihil. Mijn inkomen wordt in het hele verhaal niet meegeteld.

2 opmerkingen:

  1. Al heb ik geen verstand van schoolkosten/studiekosten, ik kan zo zien dat dit niet klopt. Je zoon 1/6 van jullie inkomen voor studie??? En dan volgend jaar 2/6 voor 2 zoons?? Gaan jullie dan droog brood eten ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kennelijk geeft DUO heel veel prioriteit aan de studie. Of het bedrag volgend jaar daadwerkelijk 2/6 is van het inkomen weet ik niet hoor, denk het niet. Maar het blijven absurde bedragen.

    BeantwoordenVerwijderen