zaterdag 20 december 2014

Een huis vol

Ook dit jaar zijn er weer nieuwe afleveringen van het NCRV-programma 'Een huis vol'.
Vorig jaar ben ik deze serie gaan volgen.
Sinds die tijd vind ik ons eigen gezin niet meer zo groot ;)
Zelf vond ik het weinig uitmaken 2 of 3 kinderen. Daarna nog 1 erbij, ook dan is de overgang niet wereldschokkend. Ach, ook zoonlief  5 is ook geen grote verandering geweest. Het gaat geleidelijk aan. Wat betreft aandacht vergt een pasgeborene natuurlijk heel veel tijd en energie. Maar al snel draaide elk kind vrij leuk mee binnen het gezin.

Op een gegeven moment zat ik wel aan mijn taks wat betreft tijd, aandacht verdeling, geld en huishouden.
Vooral de oudste had de laatste periode op de basisschool vrij veel hulp nodig met zijn huiswerk, dat was een pittige tijd. Na schooltijd als iedereen zijn eigen aandacht vroeg, er soms gesport moest worden, er vriendjes over de vloer kwamen, er gegeten en gedoucht moest worden en daarna slapen was het een hele klus om in alle rust en met engelengeduld hem te helpen met huiswerk.
O ja, tussendoor werkte ik ook nog waar werkgevers tegenwoordig ook steeds meer en meer van hun werknemers verwachten.

Nu zullen de families elk zo hun eigen reden hebben om mee te doen met het programma. Het financiële gewin is hun zeker gegund. Het is een creatieve manier van  extra inkomsten, vakanties, dagjes uit en goederen te genereren.
Ik geef het je te doen, een huis vol en dan ook nog eens een cameraploeg over de vloer.
Ik denk dat een groot gezin evenveel voor- en nadelen heeft als een 1 kinds gezin, sociaal gezien dan.

Wat ik zie bij de families van 'Een huis vol' is dat de moeders niet werken, de Limburgse vader ook niet, de andere werkt 4 dagen en alleen vader Deijs werkt fulltime wat ik begreep.
De oudere kinderen hoorde ik een paar keer klagen over het feit dat ze moeten oppassen op de jongere kinderen. Dit vind ik eigenlijk het grootste bezwaar. Zelf vind ik dat elk kind, kind mag zijn, mijn oudsten hebben niet gevraagd om een broertje wat meer dan 15 jaar jonger is. Alleen in echte noodgevallen, bijvoorbeeld als ik met 1 van de kinderen naar het ziekenhuis moest en mijn man onderweg naar huis was,  heb ik weleens een beroep op een van de ouderen gedaan om even op te passen. Maar goed dat is persoonlijk.

Wat ik me de hele tijd wel afvraag, hoe ziet hun financiële plaatje er uit. De kinderbijslag is ongetwijfeld enorm. Maar luiers, fietsjes en later studerende kinderen dat is gewoon niet gratis. Er wordt weleens iets over geld gezegd tijdens een uitzending maar het totale financiële plaatje ontbreekt tot nu. Ook op internet heb ik niet veel informatie hierover kunnen vinden.
Ikzelf  sta ook niet vooraan om met de financiële billen bloot te gaan maar ik zou het wel heel leuk vinden als daar eens aandacht aan zou worden besteed.





3 opmerkingen:

  1. Dat zou ik ook wel eens willen weten. En dat is dan ook precies de reden waarom wij proberen meer inzicht te geven via ons blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken het programma niet dus ik weet niet hoe groot die gezinnen zijn.
    Bij ons thuis waren we met 16 kinderen, moeder was thuis maar dat was vroeger natuurlijk toch vaak het geval. Er was eerst geen wasmachine nog, geen tv, geen telefoon, moeder hield de grote moestuin bij en het huishouden en de zorg voor alle kinderen. Vader was altijd druk met het boerenbedrijf. Ze werkten van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. We gingen uiteraard niet op vakantie, zaten niet op allerlei sport- of andere clubjes. Maar we wisten niet anders dus dat was geen probleem. Op de basisschool vanaf klas 4 kreeg ik 15 cent zakgeld per week ;-) Maar eten was er altijd voldoende.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn vroegere schoolvriendinnetje kwam ook uit een gezin met 16 kinderen. Ik kwam daar regelmatig over de vloer. Ik prees mezelf altijd gelukkig dat ik uit een gezin kwam van slechts 5 kinderen. Mijn vriendinnetje klaagde altijd dat ze nooit nieuwe kleren kreeg, altijd was alles 5 of 6de hands. Ook moest ze haar slaapkamer delen met 4 zussen wat veel ruzie opleverde.

    Toch denk ik dat een groter gezin vroeger makkelijker was.
    Zelf kom ik uit een gezin met 5 kinderen net zoveel kinderen als waar ik nu zelf ook voor zorg.
    Het aantal kinderen was hetzelfde, de woonsituatie was ook vergelijkbaar. We konden elk jaar op vakantie, hadden een auto, kregen regelmatig nieuwe kleren, hadden voldoende speelgoed en allemaal een eigen fiets.
    Het grote verschil met nu is dat mijn ouders wel voldoende hadden aan 1 salaris.
    Mijn vader verdiende modaal, net als mijn man nu. Ook al doe ik nog zo zuinig, we zouden het niet redden van 1 salaris.

    BeantwoordenVerwijderen