dinsdag 2 december 2014

Hoeveel is de juf of meester waard?

Onbetaalbaar zou ik zeggen. De meeste juffen en meesters hebben hart voor hun vak, zijn eindeloos geduldig en lief voor de kinderen..
Ik geef het je te doen, de hele dag een groep van 20-30 kinderen in bedwang houden. Allemaal kinderen met een andere achtergrond en met een ander niveau. Vooral de juffen en meesters van de basisschool zie en spreek ik dagelijks en ik heb ontzettend veel waardering voor ze.
Regelmatig spreek ik ook deze waardering uit. Soms laat ik de kinderen wat voor ze meenemen. Soms wat lekkers en in de zomer af en toe een mandje zelf geplukte frambozen of besjes. Gewoon een kleine attentie.

De laatste schooldag wordt de juf altijd overladen met cadeaus, wat je soms allemaal niet voorbij ziet komen;  hele verzorging sets, halve tuinen, kilo's chocola omringd door een bloemenzee. Dan hoop ik altijd maar dat de juf niet de dag erna op vakantie gaat want dan staan al die bloemen en planten daar maar. Vaak lijkt het op een wedstrijdje, wie geeft het grootste en mooiste en misschien wel het duurste cadeau geeft. De juf/meester heeft het zeker verdiend en het is hen van harte gegund.

Ook een jaarlijks terug komend iets is de verjaardag van de juf of meester. Meestal wordt er met de hele klas geld ingezameld en dan iets leuks gekocht. Meestal overleg ik met mn kind wat hij wil. Zelf iets geven of meedoen met de klas. Dus soms geven we wat geld en andere keren maakt of koopt kind zelf wat.
Maar nu werd ik met iets nieuws geconfronteerd. Na de kerstvakantie viert de juf haar verjaardag. Een paar ouders organiseren dit en vragen per brief van elk kind 5 euro. Dat klinkt in eerste instantie redelijk. Maar als je even rekent, er zitten 26 kinderen in de klas, dat wordt een cadeau van 130 euro.
Ik ben benieuwd wat er voor dat bedrag gaat worden gekocht.






2 opmerkingen:

  1. Dat vind ik buiten proporties dat bedrag.
    Hier is dat ook een keer een paar keer zo aangepakt door telkens dezelfde ouder. De 1e keer liet ik me overrompelen. En zag dat er werkelijk waar een wanstaltig cadeau was aangeschaft waarvan de juf zich overduidelijk ook rot schrok (een gigantisch herinneringsbord met alle namen van de kinderen erop, te groot om aan de muur te hangen, te groot om op tafel neer te zetten) . Sindsdien heb ik nooit meer meegedaan. Ik heb liever zelf in de hand hoeveel we uitgeven en wat we kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn zoon heeft andere plannen. Hij heeft een supergave foto waarop hij met de juf staat. Die gaat hij opplakken en versieren met van alles en nog wat. Een leuker en persoonlijker (en goedkoper) cadeau kan niet.
    Omdat ik toch wel benieuwd ben wat er gekocht zou worden voor 130 (125 inmiddels) euro ben ik eens even gaan vissen.
    De plannen waren nog niet concreet, ze hadden nog geen wensen van de juf ontvangen. Er is wel een aftekenlijst gemaakt waarop er bijgehouden kon worden wie er wel/niet had betaald. ;) Degene die dit organiseren zijn echt heel aardig en er zit vast geen kwade bedoeling achter maar er is gewoon niet goed over nagedacht. Inmiddels heb ik van meer ouders gehoord dat ze het wat veel geld vinden.

    BeantwoordenVerwijderen