woensdag 31 december 2014

Terugblik



Het jaar is bijna voorbij, tijd om even terug te blikken op 2014.
Dit jaar stond vooral in het teken van geld, en dan met name van zo weinig mogelijk geld.
Ik ging minder werken en aan de andere kant probeerde ik ook minder uit te geven. De grootste besparingen en veranderingen waren het verkopen van een auto en het niet meer gebruiken van de droger.
Verder wisselde ik eind 2013 van stroomleverancier wat me dit jaar ook veel geld bespaarde.

Dit jaar maakte ik een serieus begin met het opruimen van  overbodige spullen. Tassen met speelgoed en te kleine kinderkleding vloog de deur uit. Heerlijk! Het werkt aan 2 kanten, het ruimt lekker op en je komt nogeens wat tegen. Schoenen, jassen waarvan ik het bestaan niet meer wist bleken opeens weer bij iemand te passen.
Veel spullen ben ik inmiddels via marktplaats aan het verkopen. Dit loopt best goed eigenlijk.

2014 stond ook in het teken van tijd. Tijd hebben voor elkaar, tijd nemen voor jezelf. Dat laatste is soms nog niet zo gemakkelijk.
Dit jaar begon ik met 2 gekoesterde dromen. Namelijk de moestuin en schrijven.
De moestuin ben ik klein begonnen, gewoon achter in de tuin. Gedurende het jaar is de moestuin 3 keer zo groot geworden. We hebben smakelijk kunnen eten uit de tuin. Het fijne van de tuin is dat dit goed samen kan met de kinderen, samen bezig zijn in de tuin was erg leuk. De  jongens verlangen wat dat betreft naar het voorjaar, dan kunnen ze weer zaaien. Werken in de tuin kan vaak tussen de bedrijven door, je kan er uren mee bezig zijn maar als die tijd er niet is dan komt het wel een keer.

De tweede wens van me was om weer te gaan schrijven. Dit doe ik middels dit blog maar ook soms met schrijfopdrachten. Het ontbreekt helaas wel aan tijd hiervoor, even een uurtje rustig zitten lukt vrijwel nooit. Maar goed, inmiddels heb ik toch kans gezien om aardig wat stukjes te schrijven. Hopelijk krijg ik in de toekomst meer tijd hier voor.

Kortom 2014 was een zuinig jaar met veel tijd voor elkaar. Ik kijk terug op een zeer fijn jaar.

2 opmerkingen: