vrijdag 5 september 2014

Pas op de plaats

In Den Haag, zo lees ik op omroepwest.nl, krijgen de schoolgaande kinderen van alle minima een tegemoetkoming in de schoolkosten.
Een prima idee.
Een schoolgaand kind kost op jaarbasis aardig wat geld.
Vooral schoolreisjes, ouderbijdragen en culturele uitstapjes lopen in de papieren. Momenteel hebben wij 3 schoolgaande kinderen.

Nu werken wij beiden en verdienen gelukkig genoeg om alles zelf te kunnen betalen.
Voor schoolspullen waren we dit jaar alles bij elkaar nog geen 10 euro kwijt.
Voor 3 kinderen kocht ik de voorgeschreven schoolspullen, gewoon bij de a.ctio.n,  in de aanbieding.
Niet alles hoefde gekocht, veel spullen waren nog goed van vorig jaar.
De huidige gymkleren zijn ook nog goed voorlopig.
De schoentjes koop ik altijd voor 7 euro. Een lekker zittend shirtje en broekje ligt in elke kleding kast.

Maar nu terug naar de tegemoetkoming van de gemeente Den Haag.
Deze bestaat uit een cadeaukaart ter waarde van 50-300 euro, afhankelijk van het soort onderwijs.
Te besteden bij 4 verschillende landelijke ketens.
Dit zijn winkels waar ik niet vaak kom, zeker niet voor schoolspullen, is mij veel te duur.
Er zit ook een sportzaak bij.
Daar zou je gymkleren kunnen kopen.
Stel dat ik hiervoor in aanmerking zou komen dan zouden we  minstens 150 euro krijgen.
Dat is heel veel keer meer als wat ik nu uit heb gegeven.
Hoewel ik het initiatief heel goed vind, is de uitwerking toch wat ongelukkig.
Dit jaar kunnen kinderen met een cadeaukaart kiezen wat en hoe duur ze hun schoolspullen willen.
En volgend jaar?
Komt er dan een nieuwe cadeaukaart?
En wat als ouders gaan werken of iets meer gaan verdienen.
Dan vervalt recht op de cadeaukaart en is het ook niet vanzelfsprekend dat er dan geld beschikbaar is uit eigen portemonee voor die dure agenda.
Misschien moet Zuinige Zeeuw volgend jaar voor elk schoolkind, met recht op tegemoetkoming, een schoolpakketje samenstellen.
Het liefst met de kinderen zelf zodat ze wat budget tips kunnen krijgen :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten