donderdag 5 februari 2015

17 is genoeg

Het valt me op hoe snel ik wen aan een lagere temperatuur in huis. De hele week is het overdag een graad of 17. 's Ochtends door-de-week is het hier spits, geen tijd om de verwarming aan te doen. Ook geen tijd om de kou te voelen.
Als schoolgangers naar school zijn (gebracht) en ik rustig wat in huis ga doen is het, met het zonnetje van de laatste dagen erbij, al snel 17 graden.
Normaal zou dat een teken voor me zijn om de verwarming aan te zetten. Het is eigenlijk een heel aangename temperatuur.

Vond ik een tijdje terug 18 graden nog goed te doen, nu ga ik voor de 17. 's Avonds rond etenstijd begin ik wel wat meer behoefte te krijgen aan een graadje meer. 's Avonds is dan 18 gewoon genoeg.

Laatst was de verwarming per ongeluk op 19 graden gezet. Pffft, wat heb ik lopen zweten zeg. Echt niet meer gewend. En mijn huisgenoten? Die klagen nergens over. Dus zal het wel goed zijn :) De verwarming nog lager is zeker niet het streven.

De temperatuur die de thermostaat aangeeft is toch wel magisch, zo niet misleidend. 17 graden klinkt koud terwijl ik dat dus niet zo ervaar. 16,5 klinkt wel aan de koude kant. Misschien zou ik de temperatuurmelder eens moeten afplakken om nog beter te kunnen voelen. Voorlopig houd ik het bij een graadje of 17.

4 opmerkingen:

  1. Overdag staat de thermostaat bij mij ook op 17 maar als ik 's avonds stil zit op 19, soms 20. Ik denk dat je eigen lichaamsthermostaat ook bepaalt hoe koud/warm je het hebt en hoe je woont. Begane grond of etage, vrijstaand enz. En de isolatie van je huis. En zeker ook wat je gewend bent. Goed warm aankleden helpt uiteraard ook als het koud is. Iets wat mijn kinderen blijkbaar moeilijk vonden want die zaten vaak aan de thermostaat te draaien terwijl ze dunne truitjes droegen. Als ik me niet lekker voel heb ik het ook kouder dan normaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad als je zelf niet in orde bent dan heb je het ook kouder. Ook als het buiten hard waait (tocht) lijkt het ook eerder kouder aan te voelen.

      Verwijderen
  2. Ja, je went er echt heel snel aan, vind ik.... Ik pak nu ook veel sneller een dekentje dan dat ik de thermostaatknop een slagje verder opendraai. Ik krijg tegenwoordig snel hoofdpijn van die verwarmings-warmte...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier staat ie overdag op 18, 's avonds op 19 of 20.
    Wij gaan niet onder een dekentje zitten, dat is niks voor ons.
    Als het zou moeten is het wat anders maar nu houden we het gewoon zo dat het comfortabel is voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen