zondag 6 november 2016

Buitenpeentjes

Buitenpeentjes las ik op de zak met winterwortelen.
Het bleek dat ik verkeerd had gelezen. Op de verpakking stond: buitenbeentjes.

Al enige tijd zijn er bij de blauwe grootgrutter buitenbeentjes te koop.
Mijn eerste kennismaking met de buitenbeentjes waren de appels en peren verpakt met daarop de tekst 'buitenbeentjes'
Een leuk product voor een leuke prijs. De prijs was heel aantrekkelijk, 99 cent voor een zak/verpakking van een stuk of 7 appels of peren. Buitenbeentjes zijn dus versproducten met een kleine onregelmatigheid. Bij de peren zie ik vaak dat ze wat kleiner zijn dan de reguliere peren. Bij de appels zit vaak een heel klein plekje of vlekje. Verder zien ze er prima uit en smaken ze gewoon lekker. Na een tijdje werd de prijs verhoogd en werd er voor het product eerst 1,19 euro en later zelfs 1,39 euro gevraagd. Toen haakte ik al snel af, andere supers bleken veel goedkoper. Ook op de markt betaalde ik meestal veel minder.
Sinds kort hebben de buitenbeentjes appelen en peren weer die aangename prijs van resp. 0,89 en 0,99 euro.

Van de week zag ik dus voor het eerst de buitenpeentjes. Een kilo winterpeen voor 99 cent. Omdat ik hutspot wilde maken koos ik voor de buitenpeentjes. Tijdens het schrapen van de wortels  was duidelijk te zien waarom het buitenpeentjes waren. Kromme en halve wortels. Het is heel even wennen maar ze smaken precies hetzelfde als de mooie rechte wortels die we tot voor kort altijd aten.

Als vroeger deze buitenbeentjes op de afvalhoop belandden denk ik dat dit een heel goed initiatief is. Het is goed voor de portemonnee en goed voor het milieu.

Ik ben benieuwd welke buitenbeentjes nog meer de winkel in benen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten