dinsdag 11 november 2014

Korstjes zijn ook brood

Gaven we voorheen alle broodkapjes aan de eendjes,  tegenwoordig eten we alles zelf op. Alhoewel, 'we', mama eet de kapjes.
 Ligt het brood er al wat langer maar is het nog niet groen uitgeslagen? Dan maken we er een tosti van.

De eendjes missen hun dagelijkse brood want wij eten de korstjes. Dit scheelt ons een hoop geld en de eendjes scheelt het buikpijn. Brood schijnt  helemaal niet zo gezond te zijn voor de eendjes, voor geen enkel dier eigenlijk. Voor mensen ook niet, maar dit terzijde.
Kon je vroeger op een kinderboerderij de geitjes blij maken met een stukje brood. Tegenwoordig is het veelal niet meer toegestaan. We komen daar nu meestal met lege handen want al ons groente afval gaat op de composthoop.

Vandaag at er tussen-de-middag een vriendje van mijn zoon met ons mee. Er lag een half brood op tafel. Heel enthousiast pakte vriendje het kapje van het brood. Lekker ! Zei hij. Mijn zoon reageerde verschrikt. Nee wij bewaren de korstjes altijd voor mijn moeder, zei hij. Die vind ze lekker...... Oei, dacht ik, deze boodschap heb ik kennelijk overgebracht op mijn zoon. Vriendje heeft genoten van zijn broodkapje. Zoonlief heeft gezien dat kapjes eten heel normaal en lekker is. Een wijze les voor moeders.

Het scheelt ons op jaarbasis aardig wat geld om gewoon al het brood zelf op te eten.

De cijfers:
We eten gemiddeld 4 broden per week.
We besparen nu 8 sneetjes/kapjes per week
Op jaarbasis scheelt dat ruim 16 broden !!

2 opmerkingen:

  1. Wow, dat scheelt inderdaad behoorlijk! Ik moet eerlijk zeggen dat wij ook een hekel hebben aan de kapjes! Dus ik geef ze ook altijd aan de eendjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, geweldig die zoon van je! Bewaren voor mama die kapjes. :-)
    Wij eten de laatste weken bijna geen brood meer maar de kapjes eten we hier ook altijd gewoon op hoor, ook toen we nog wel 2 x daags brood aten.

    BeantwoordenVerwijderen